Vinnare av årets hållbarhetsinsats: 2019
Parks & Resorts
Carin Broryd (Parks & Resorts hållbarhetchef) och Kristin Lundén (ordförande för Nätverket för hållbar besöksnäring) vid överlämnandet av priset maj 2020
Årets Hållbarhetsinsats är ett kreativt grepp för att öka såväl fokus som tempo i en för besöksnäringen central hållbarhetsfråga. Digital uppföljning och ett genuint medarbetarengagemang skapar nya idéer och resurserna nyttjas bättre i en allt ökande takt. Att som en del av ett större hållbarhetsprogram tävla för att minska matsvinn på ett roligt och engagerande sätt och dessutom skapa bättre lönsamhet kan göras av fler aktörer i vår näring. Även i andra delar av näringslivet och samhället kan en Upcycle Challenge bidra till mer hållbar matlagning, bättre samarbete och förbättrad ekonomi!
Se vår intervju med Carin Broryd, hållbarhetschef på Parks and Resorts och initiativtagare till UpCycle Challenge, på vår LinkedIn-sida!
Priset som i år delas ut för fjärde gången, går till en person, organisation eller initiativ som har utmärkt sig i att driva och utveckla hållbarhetsfrågan inom besöksnäringen.
– Att förändra ett beteende kan vara svårt och ta tid, men det går lättare om man gör det genom inspiration och glädje. Idag jobbar våra kockar självmant med att dela överblivna råvaror mellan våra olika kök och restauranger där de kommer på egna kreativa lösningar. Jag är oerhört stolt över alla medarbetare som gjort UpCycle Challenge så framgångsrikt och att vårt arbete uppmärksammas med det här priset, säger Carin Broryd i deras egna pressmeddelande.
Övriga finalister 2019:
Juryn för hållbarhetspriset 2019:
Följ oss på sociala medier via #Hållbarbesöksnäring